facebook
Informacja z dnia: 2024-02-28
Dinomaluszki 2024
Informacje bieżące
STATUT PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
Informacja z dnia: 2017-08-31

STATUT

PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO "WESOŁE PRZEDSZKOLAKI"

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

1. Niniejszy Statut Przedszkola Niepublicznego „Wesołe Przedszkolaki”, zwany w dalszej części Statutem, określa zasady funkcjonowania placówki oświatowej zwanej w dalszej treści przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi: Przedszkole Niepubliczne „Wesołe Przedszkolaki” Elżbieta Stanke.

2. Siedziba przedszkola znajduje się pod adresem: 89-600 Chojnice, ul. Reymonta 4.
3. Osobą prowadzącą przedszkole jest Elżbieta Stanke zamieszkała: 89-600 Chojnice,
ul. Słowackiego 2.

4. Przedszkole działa na podstawie:

  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe;

  • Ustawa z dnia 14.XII.2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe;

  • Ustawy o systemie oświaty z dnia 07 września 1991r. art. 82 - 90 (Dz. U. z 2004, nr 256, poz. 2572), zwanej dalej ustawą o oświacie;

  • Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 942 z późn. zm.);

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej;

  • Niniejszego Statutu.

5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kurator Oświaty w Gdańsku, Delegatura Kuratorium Oświaty w Kościerzynie.

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania przedszkola

1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach prawnych wydanych na jej podstawie, a także w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego ( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.)

2. Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego rodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturalnym i przyrodniczym, a w szczególności:

  • Udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej poprzez współpracę z poradnią psychologiczno- pedagogiczną, diagnozowanie środowiska wychowanków, rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka, organizowania różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej, podejmowanie działań profilaktyczno- wychowawczych;

  • Otoczeniu opieką dzieci niepełnosprawne, wymagające pomocy specjalistów, a także kierowania ich do oddziałów dla dzieci niepełnosprawnych;

  • Umożliwianiu dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, kształtując i rozwijając wychowanka jako człowieka rozumiejącego innych, szanującego odrębność rasową i religijną.

3. Do głównych zadań przedszkola należy:

  • Wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego dziecka.

  • Sprawowanie opieki nad wychowankami i zapewnienie im bezpiecznych warunków

w placówce.

  • Rozwijanie w ramach istniejących możliwości zainteresowań, uzdolnień i talentów dzieci.

  • Umożliwienie dzieciom uczestnictwa w zajęciach wyrównawczych.

  • Współdziałanie z rodzicami wychowanków w zakresie niezbędnym dla rozwoju

i wychowania dzieci.

  • Przygotowanie dzieci do nauki w szkole.

4. Realizując powyższe zadania przedszkole:

  • Rozpoznaje i uwzględnia indywidualne potrzeby dzieci, troszczy się o zapewnienieim równych szans, umacnia wiarę we własne siły i możliwość osiągania sukcesów.

  • Stwarza warunki do rozwoju samodzielności wychowanków, do osiągania celów oraz do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie.

  • Rozwija wrażliwość moralną dzieci, uczy odróżniania dobra od zła.
    Kształtuje umiejętność obserwacji otaczającego środowiska, ułatwia rozumienie prostych zjawisk zachodzących w otoczeniu.

  • Zachęca dzieci do wyrażania swych uczuć, do otwartego kontaktu z rówieśnikami i dorosłymi.

  • Rozbudza ciekawość poznawczą, zachęca do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć.

  • Rozwija wrażliwość estetyczną, wyobraźnię i fantazję dzieci.

  • Tworzy warunki harmonijnego rozwoju fizycznego dzieci, uczy bezpiecznych i prozdrowotnych zachowań.

5. Przedszkole zapewnia:

  • Bezpośrednią i stałą opiekę nad dzieckiem w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć poza jej terenem.

  • Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
    Możliwość pobierania lekcji religii przez wszystkie dzieci, których rodzice wyrażają takie życzenie.

  • Udział wszystkich dzieci w koncertach, teatrzykach, wycieczkach, spotkaniach światecznych ( paczki okolicznościowe) bez pobierania dodatkowych opłat od rodzica.

  • Diagnozowanie stanu rozwoju dziecka i, w miarę potrzeb, wczesną interwencję specjalistów, poprzez współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, oraz organizowanie zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

  • Wymagane przepisami warunki bhp i ppoż.

6. Opieka sprawowana w przedszkolu odbywa się:

  • W atmosferze akceptacji, która pozwala stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.

  • W sposób dostosowany do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych,
    z uwzględnieniem panujących w przedszkolu warunków lokalowych, ekonomicznych, technicznych i administracyjnych.


 


 

ROZDZIAŁ III

Organy przedszkola i ich kompetencje

1. Wewnętrznymi organami przedszkola są:

  • Dyrektor

  • Rada pedagogiczna,

  • Rada rodziców.

2. Dyrektor przedszkola:

  • Kieruje jego bieżącą działalnością,

  • Jest przewodniczącym rady pedagogicznej,

  • Reprezentuje przedszkole na zewnątrz,

  • Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce pracowników.

3. Do zadań dyrektora należy:

  • Wprowadzanie zmian w statutu przedszkola i podanie go do wiadomości pracownikom i rodzicom,

  • Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza jego siedzibą,

  • Ustalenie ramowego rozkładu dnia pracy z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców lub prawnych opiekunów dzieci,

  • Sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami,

  • Przygotowanie i prowadzenie zebrań rady pedagogicznej, realizacja jej uchwał oraz wstrzymywanie ich wykonania, jeśli są niezgodne z przepisami prawnymi,

  • Ustalenie przydziałów zadań pracownikom,

  • Zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola,

  • Współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola,

  • Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawnych i potrzeb przedszkola,


 

4. Organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorem przedszkola ustala wysokość opłat lub zwolnień w opłatach wnoszonych przez rodziców z tytułu uczęszczania dziecka do placówki.


5. Dyrektor podejmuje decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do placówki w przypadku:

  • Nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu lub podważania dobrego imienia przedszkola,

  • Zalega ponad miesiąc z zapłatą za pobyt dziecka w przedszkolu,
    Gdy dziecko zagraża bezpieczeństwu swojemu oraz innym osobom przebywającym w przedszkolu,

  • Nieobecności dziecka w przedszkolu trwającej ponad jeden miesiąc bez podania przyczyn.

6. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki. W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.

7. Uchwały Rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.

8. Posiedzenia Rady pedagogicznej są protokołowane.

9. Do kompetencji Rady pedagogicznej należy:

  • Planowanie i organizowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej,

  • Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

  • Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

  • Wydawanie opinii na prośbę dyrektora przedszkola.

10. Członkowie Rady pedagogicznej mają obowiązek:

  • Rzetelnie realizować zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze placówki,

  • Aktywnie uczestniczyć w zebraniach Rady pedagogicznej,

  • Współdziałać z innymi członkami Rady pedagogicznej i tworzyć atmosferę życzliwości w przedszkolu,

  • Składać Radzie pedagogicznej sprawozdania z realizacji przydzielonych zadań,

  • Przestrzegać uchwał i postanowień Rady pedagogicznej,

  • Zachować tajemnicę służbową.

11. Rada rodziców:

W przedszkolu może działać reprezentacja rodziców, Rodzice współpracują z nauczycielami w sprawach wychowawczo – dydaktycznych, współdziałają z dyrektorem w tworzeniu dzieciom prawidłowych warunków do zajęć i zabaw w przedszkolu.


 

ROZDZIAŁ IV

Organizacja placówki

1. Przedszkole niepubliczne jest placówką wielooddziałową zlokalizowaną w jednym budynku.
2. Podstawową jednostką organizacyjną placówki jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
3. Liczba dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego wynosi około 30.

4. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
5. Dzieciom zapewnia się możliwość udziału w zajęciach ponadprogramowych zgodnych z oczekiwaniami rodziców bez dodatkowych opłat.
6. Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych i edukacyjnych w zależności od potrzeb i możliwości.
7. Szczegółowa organizacja wychowania i opieki w danym roku szkolnym jest zawarta w dokumentacji placówki, która określa:

  • Liczbę dzieci zapisanych do placówki,

  • Liczbę oddziałów,

  • Czas pracy oddziałów,

  • Liczbę pracowników,

  • Czas pracy pracowników.

8. Dzienną organizację pracy placówki określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora.
9. Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla niego szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb
i zainteresowań dzieci.

10. Opiekę nad oddziałem sprawuje jeden nauczyciel.

11. Do realizacji celów i zadań statutowych placówka posiada:

  • Sale zajęć i zabaw z niezbędnym wyposażeniem,

  • Pomieszczenia sanitarne pomieszczenia administracyjno – gospodarcze,

  • Kuchnię,

  • Szatnię,

  • Ogród z urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.

12. Przedszkole funkcjonuje cały rok, a terminy przerw świątecznych i wakacyjnych ustala organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorem placówki.

ROZDZIAŁ V

Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność placówki

1. Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:

  • Dotacji Urzędu Miasta,

  • Opłat wnoszonych przez rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,

  • Z innych źródeł.

2. Opłatę za pobyt dziecka w placówce ustala organ prowadzący, składa się ona z opłaty stałej i kosztu dziennego pobytu dziecka w przedszkolu.

3. Dla rodzeństw uczęszczających do przedszkola oraz dzieci pracowników przedszkola istnieją zniżki w opłacie stałej.

4. Nieobecność dziecka w placówce nie zwalnia rodziców od obowiązku uiszczenia opłaty  za pobyt w przedszkolu.

5. Placówka zapewnia wyżywienie dla dzieci.

6. W przypadku nieobecności dziecka, zwrotowi podlega koszt dziennego pobytu dziecka w przedszkolu  za każdy dzień nieobecności w placówce.

7. Opłaty od rodziców pobierane są w terminie do 5 dnia każdego miesiąca z góry w kancelarii placówki. Potwierdzeniem uiszczenia opłaty jest rachunek wystawiony przez przedszkole.
8. Przedszkole może być miejscem nieodpłatnych praktyk pedagogicznych dla kandydatów na nauczycieli.

ROZDZIAŁ VI
Nauczyciele i pracownicy przedszkola

1. W placówce zatrudnieni są nauczyciele, pracownicy obsługi, a w miarę potrzeb także inne osoby.
2. Pracownicy są zatrudniani zgodnie z postanowieniami kodeksu pracy lub kodeksu cywilnego.
3. Nauczyciele zatrudnieni w placówce posiadają odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi.
4. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci.

5. Nauczyciele i pracownicy obsługi zapewniają sprawne funkcjonowanie placówki.

6. Każdemu pracownikowi dyrektor przedszkola powierza określony zakres obowiązków.


 


ROZDZIAŁ VII
Wychowankowie przedszkola

1. Do placówki uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest przyjęcie dzieci młodszych, samodzielnych w zakresie podstawowej samoobsługi.

2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.

3. Dzieci w placówce mają zagwarantowane prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka.

4. Przedszkole wymaga od rodziców i opiekunów przestrzegania obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola w godzinach pracy placówki.

5. Dzieci mogą być również odbierane przez osoby pełnoletnie, które mogą przejąć odpowiedzialność prawną i zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo po wcześniejszym upoważnieniu ich na piśmie przez rodziców bądź opiekunów.

6. Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.

ROZDZIAŁ VIII

Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola

1. Placówka przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Podczas rekrutacji sporządza się kartę zgłoszenia dziecka. Nieobecność dziecka w placówce trwająca 10 dni po dacie zgłoszenia na karcie jest równoznaczna ze skreśleniem dziecka z listy.

2. Dyrektor zawiera z rodzicami umowę dotyczącą zasad świadczenia usługi edukacyjnej na jeden rok, z możliwością przedłużenia jej na lata następne.

3. Wychowankowie placówki ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków.

ROZDZIAŁ IX
Rodzice wychowanków

1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

  • Przestrzeganie niniejszego Statutu,

  • Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z placówki przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,

  • Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w placówce,

  • Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w placówce, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,

  • Współdziałanie z przedszkolem w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

2. Rodzice mają prawo do:

  • Zapoznania się z programem realizowanym przez przedszkole oraz wynikającymi z niego zadaniami i planem pracy w danym oddziale,

  • Rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów i niepowodzeń dziecka,

  • Porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz w zakresie doboru metod udzielania dziecku pomocy,

  • Przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi opinii na temat pracy przedszkola,

  • Przebywania w placówce oraz obserwowania zajęć.

3. Współpraca rodziców z przedszkolem odbywa się w następujących formach:

  • Zebrań grupowych,

  • Konsultacji i rozmów indywidualnych z dyrektorem lub nauczycielem,

  • Kącików dla rodziców,

  • Zajęć otwartych,

  • Wspólnych imprez połączonych z prezentacją umiejętności,

  • Spotkań integracyjnych, festynów rodzinnych itp.

4. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji  bieżących oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w placówce zgodnie z harmonogramem współpracy z rodzicami.


 

ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe

1. Pierwszy statut nadaje organ prowadzący przedszkole. Rada Pedagogiczna jest uprawniona do wprowadzania zmian w jego treści.

2. Wszelkie zmiany statutu wymagają formy pisemnej i podania do wiadomości pracownikom nie później niż na 3 dni przed wejściem w życie. Pracownicy potwierdzają własnoręcznym podpisem przyjęcie do wiadomości zmian.

3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy kodeksu pracy i kodeksu cywilnego.

4. Księgowość prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami.

5. Niniejszy statut został uchwalony na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 31 sierpnia 2017 r.

Rada Pedagogiczna                                                                                                    Dyrektor Przedszkola